Vanligt ställda frågor

Hur bokar jag en resa?

Du kan boka din nästa semester antingen direkt på vår hemsida (www.longitours.se) eller genom vår kundtjänst (kundservice@longitours.se) eller per telefon på +46 20 012 59 09. Vår kundtjänst har öppet vardagar från 10:00 till 15:00

Vi tar ut en serviceavgift på 150 SEK/bokning för resor bokade via kundtjänst.

Om vår svensktalande kundtjänst är upptagen eller du kontaktar oss utanför öppettiderna kan vår engelsktalande kundtjänst även betjäna vid behov.

När måste resan betalas?

Betalningsvillkoren för resan beror på om det är ett resepaket genomfört med charterflyg eller reguljärflyg.

Bokningsavgiften för resepaket genomförda med charterflyg (2000 eller 4000 SEK/person beroende på destination) måste betalas vid bokningstillfället. Till exempel på europeiska sommarresmål (inklusive Turkiet) är bokningsavgiften 2000 SEK/person. Den sista betalningen som återstår efter bokningsavgiften ska betalas senast 21 dagar innan resans start. Om du önskar kan du även betala fullt ut direkt vid bokningen.

Resepaket som genomförs på reguljärflyg ska som huvudregel betalas i sin helhet direkt vid bokningen. Avbeställningsvillkoren för dessa resor bestäms utifrån flygbolagets och/eller hotellets egna avbeställningsvillkor, där Longitours följer de särskilda villkoren i Allmänna och Särskild Resepaketvillkoren. Betalningsvillkor för specialresor, såsom gruppresor, avtalas separat.För ytterligare information se resevillkorn

Vilka betalningsmetoder finns tillgängliga?

Du kan betala för semestern på vår hemsida med Visa och Mastercard kreditkort eller via banköverföring. Vi använder oss av den säkra anslutningen av betaltjänsten Ecommpay.

Hur och när kan jag avboka min resa?

Om du behöver avboka en charterresa och inte har tecknat något avtal avseende av och ombokningsskydd gäller nedanstående regler kommer vi att följa avbeställnings- och ändringsreglerna i enlighet med de allmänna och särskildiga villkoren för resepaket vid avbokning. Du kan avboka din resa genom att logga in på ditt eget konto på Longitours hemsida eller genom att kontakta vår kundtjänst. Vi tar ut en avbokningsavgift för en avbokad bokning enligt följande:

  • Vid avbeställning tidigare än 40 dagar före avresan ska resenären erlägga anmälningsavgiften i avbokningskostnad.
  • Vid avbeställning därefter, men tidigare än 31 dagar före avresan, ska resenären erlägga 25 % av resans pris, dock lägst anmälningsavgiften.
  • Sker avbeställning därefter, men tidigare än 15 dagar före avresan, ska resenären erlägga 50 % av resans pris, dock lägst anmälningsavgiften.
  • Sker avbeställningen 15 dagar före avresan, eller därefter, ska resenären betala 100% av resans pris.
  • Sker ingen avbeställning och/eller infinner sig ej resenären på för avresan angiven tid och plats eller kan denne icke deltaga eller fullfölja resan pga. att denne saknar inför resan nödvändiga dokument, giltigt pass, nödvändiga aviseringar etc., äger Longitours rätt att tillgodoräkna sig det totala priset för resan.
Resepaket med reguljärflyg

För dig som inte har tecknat en avbeställningsförsäkring med resepaket med reguljärflyg gäller almänna och särskilda resevillkor, samt bestäms utifrån flygbolagets och/eller hotellets egna avbokningsvillkor. För avbokning av ett paketresor som genomförs med reguljärflyg, debiterar Longitours en avbokningsavgift på 500:-/bokning och den avbokningsavgift som flygbolaget och/eller hotellet tar ut av Longitours. Grunden för det särskilda villkoret är de kostnader som Longitours ådragit sig från avbokningen, eftersom återförsäljning av resepaket som genomförs på reguljärflyg inte är möjlig.

Vilka flygbolag använder Longitours?

Longitours webbplats erbjuder ett brett utbud av flygbolag som du bokar med hotell efter eget val, dina resepaket skapas med reguljärflyg som bl.a. Pegasus, Sun Express, Norwegian och SAS m.fl. Vi kommer senare utöka utbudet med egna charterflyg till populära resemål.

I sökningen är endast ett flygbyte tillgängligt för resepaketet. Finns det andra flygalternativ?

I många fall är svaret Ja, men vi har försökt att hitta de bästa alternativen med direktlyg för att inte flygresan skall ta för lång tid av din totala resa.

När ett lämpligt resepaket med hotell har hittats kan du i nästa steg titta på andra flygalternativ eller biljettkategorier (t.ex. om bagage ingår i priset).

I samma resesökning kan du även titta på priser på rumskategorier, måltider, transporter eller extra bagage, om flygbolaget eller hotellet erbjuder dessa. När ett lämpligt resepaket har hittats går du bara vidare till bokningsfasen.

Ingår bagage (på flyg) i priset för resepaketet?

Det är beroende på vilket flygalternativ som erbjuds vid sökningen som som du kan se på valt alternativ, bagaget som ingår i resepaketet anges vid bokningstillfället under "flyginformation".

Utifrån din bokning kan du kontrollera de exakta vikt- och storleksgränserna för de incheckade och handbagageföremål som ingår i paketet på flygbolagets egen hemsida.

För vissa flyg går det även att köpa extra bagage direkt vid bokning av resepaketet. När du har hittat ett passande resepaket för din semester på de resedatum som du önskar, tryck på "FORTSÄTT" för att fortsätta bokningsprocessen. I nästa steg ser du en sammanfattning av resepaketet och längre ner under FLYG ser du avsnittet Extra bagage. Om flygbolaget tillåter köp av bagage, tryck på "Lägg till bagage" och välj lämplig mängd bagage per kund för ut- eller hemresan.

Hur kan jag kontakta Longitours?

Du kan kontakta oss via e-post på kundservice@longitours.se eller per telefon på +46 20 012 59 09 (öppet på vardagar kl. 10.00-15.00). Du kan också lämna ett meddelande via chatt utanför kontorets öppettider eller prata med vår kundtjänst på vardagar från 10:00 till 15:00. Du kan också erbjudas möjligheten att prata med en engelsktalande kundtjänstrepresentant på telefon, om våra svensktalande kundtjänstrepresentanter är upptagna eller vår kundtjänst är stängd. Du kan också alltid vänta på att en svensktalande kundtjänstrepresentant blir tillgänglig eller skicka ett meddelande till oss.

När får jag resebekräftelsen och hur levereras den till mig?

Du kommer att få en resebekräftelse i din e-post så snart du gör en bokning. Du kan se all boknings- och reseinformation genom att logga in på ditt eget kundkonto på vår hemsida.

När får jag flygbiljetterna och hur levereras de till mig?

Flygbiljetter och andra eventuella resedokument levereras snarast med e-post senast 24 timmar innan avresa. Om du inte har fått en flygbiljett eller resebekräftelse, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Hur kan jag checka in för mitt flyg?

De flesta flygbolag vill eller kräver att du checkar in online via flygbolagets websida. Du hittar din information i resebeviset med bokningsnummer som du uppger vi incheckningen. Vänligen avsätt tillräckligt med tid för incheckning och transfer på flygplatsen, eftersom flygplatser kan vara trånga under högsäsong.

Vilken typ av resepaket erbjuder Longitous?

Longitours erbjuder både traditionella resepaket med charterflyg och själv paketerade resepaket med reguljärflyg. Under kommande år kommer vi även att lägga till resepaket med charterflyg till populära och efterfrågade resmål. För närvarande kan du boka självbetjäningspaket till andra destinationer inklusive flyg, hotell och, om du så önskar, transport. Longitours destinationsutbud omfattar mer än 30 länder och hundratals destinationer runt om i världen. Vi kommer senare att lägga till endast flyg till vårt erbjudande.

All inclusive-koncept i semesterpaket, hur fungerar det och vad ingår i priset?

De resepaket som erbjuds i flera länder inkluderar ett attraktivt All Inclusive-koncept. All Inclusive-paket varierar beroende på land och hotell, på samma sätt som hotellklassificeringar.

Paketet täcker de flesta av de dagliga måltiderna, såsom frukost, mellanmål, lunch och middag, som serveras i hotellets huvudrestaurang i bufféstil. En mängd olika rätter från lokala och internationella rätter finns tillgängliga. Dryckesutbudet är vanligtvis inriktat på lokala alkoholhaltiga drycker, läsk och andra förfriskningar. Dessutom kan det ingå olika aktiviteter, underhållning och temakvällar. All Inclusive-tjänster är vanligtvis tillgängliga från morgon till kväll (22:00).

Om du vill ha en ännu lyxigare upplevelse väljer du konceptet Ultra All Inclusive eller Premium Ultra All Inclusive. Dessa alternativ erbjuder utökade öppettider (t.ex. 24 timmar), matställen av högre kvalitet i à la carte-restauranger, privata strandområden och ytterligare aktiviteter. Sådana tjänster är vanligtvis tillgängliga på 5-stjärniga hotell och semesterbyar.

Eftersom All Inclusive-paket erbjuds på en mängd olika sätt kan du bekanta dig med hotellets erbjudande innan du bokar eller fråga vår kundtjänst för mer information.

Specialkost utomlands?

På några av våra hotell kan du kanske njuta av måltider som är lämpliga för specialkost, som glutenfria eller laktosfria alternativ. Generellt sett har 5-stjärniga hotell ett bredare matutbud och specialrätter markeras separat under måltiden. 

Det är dock viktigt att notera att vi inte kan garantera tillgången till dessa specialmåltider på alla våra hotell eller i allmänhet på alla våra resorter. Om du har en specialkost rekommenderar vi att du kontaktar det hotell du väljer direkt. På så sätt kan du i förväg ta reda på tillgången på specialmåltider och eventuella extra kostnader. 

Hotellpersonalen är bäst rustad för att möta dina individuella middagspreferenser och se till att din semester blir en perfekt upplevelse.

Vi anländer till resmålet på natten. Kan vi komma in i rummet omedelbart?

Resepaketet inkluderar tidig incheckning och det nämns i din bokning, om du exempelvis ankommer efter kl.00:00 - 06:00. Om ditt resepaket inte skulle automatiskt inkludera en tidig incheckning kan du fråga om detta till vår kundtjänst.

Vi lämnar inte destinationen förrän sent på kvällen eller på natten. Kan vi behålla hotellrummet till senare?

I allmänhet är utcheckning på hotell mellan 10 och 12 på morgonen. Vill du behålla rummet längre bör du höra av dig i receptionen dagen innan. Möjligheten till sen utcheckning är alltid beroende av hotellets bokningsstatus. Hotellet kan begära en extra avgift för detta, särskilt under högsäsong.

Jag märkte att Longitours resebokningssystem erbjuder många länder och destinationer. Är alla dessa resepaket bokningsbara?

Ja, vårt bokningssystem fungerar i realtid, så alla destinationer och hotell kan bokas. Priserna är så kallade dynamisk, d.v.s. uppdaterad baserat på tillgängligheten av flygbolag och boendepartners. Du kan få nödvändig information genom att söka efter det land du vill ha (t.ex. Grekland) och sedan välja en specifik semesterdestination eller stad (t.ex. Chania). Eftersom vi kommer att lägga till flera destinationer och flygbolag snabbt under sommaren kommer vi att lägga till mer detaljerad land- och destinationsinformation samt hotellbeskrivningar efter efterfrågan.

Kan jag göra en resebokning för min familj eller resegrupp?

Ja, du kan göra en resebokning för flera personer samtidigt. Under bokningsfasen ber vi om huvudpassagerarens information. Om du behöver mer än ett rum för en större resegrupp bör du göra bokningen antingen genom vår kundtjänst eller genom att göra flera bokningar på samma hotell med information om olika huvudresenärer.

Erbjuds det tilläggstjänster i resepaket eller är det möjligt att göra ändringar, till exempel på olika flyg eller rumsklassuppgraderingar och måltider?

Detta beror på vald resort och boende.

När du har hittat ett passande resepaket, till exempel en veckas semester som du önskar, fortsätt bokningsprocessen genom att trycka på FORTSÄTT. I nästa steg kommer du att se en sammanfattning av resepaketet och nedan i hotellsektionen kan du ändra rumskategori eller måltidsalternativ, om hotellet erbjuder detta alternativ.

I sektionen Flyg kan du se andra flygändringar om du till exempel vill byta till ett annat flygbolag eller biljettklass. Transfer kan också bokas i samma bokningsstadium. Om du vill göra ändringar redan efter att du har bokat din resa, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Kan jag boka bara hotellet?

Det kan du också göra! På Longitours hemsida kan du söka efter lämpliga semesterpaket eller bara hotell. Du kan boka hotell i mer än 40 länder.

När ett lämpligt land och stad har hittats kan du se lämpliga alternativ antingen i hotelllistan eller öppna kartan. För hotell kan du även se om priset inkluderar bara rummet eller om någon måltid ingår. Avbokningsvillkoren kan också ses i listan. Vissa hotell kan ha en notis i erbjudandepriset att betalningen inte är återbetalningsbar, så avbokningsavgiften är 100 %. Det finns många hotellpartners med flexibla avbokningsvillkor.

Det finns mer information i avsnittet Anteckningar, t.ex. incheckning och eventuellt boende och stadsskatter, som ska betalas direkt till hotellet vid incheckningen. Observera att dessa individuella hotellbokningar inte följer de allmänna villkoren för resepaketet, eftersom det bara är en del av resan och avbokningsvillkoren förklaras av hotellet i bokningsprocessen.

Vad ska jag tänka på när jag åker på resa?

Du behöver ett pass för resan. I EU-länder kan svenska medborgare också använda ett chipbaserat identitetskort som resehandling. Kontrollera giltighetstiden för ditt pass innan du reser, för i flera länder utanför EU måste passet vara giltigt i 6 månader efter resan (t.ex. till Turkiet). Om du inte är svensk medborgare bör du kontrollera noga vad som gäller för ditt medborgarskap. Behöver du ett visum eller annan möjlig handling för landet. Svenska medborgare bör också läsa de uppdaterade resrekommendationerna på utrikesministeriets webbplats Läs mer på. UD:s reseinformation.  Ta även med dig resebekräftelsen och ett intyg på reseförsäkring. Det är bra att ha bokningsnumret redo för incheckning på flygplatsen.

Finns det svensktalande guider på orterna?

Vi kommer att under senare delen av hösten erbjuda svensktalande guider på resmål som är populära t.ex. Kanarieöarna, fram till dess erbjuder vi engelsktalande servicepersonal.

Jag är på en resort, hur kan jag kontakta Longitours?

Är du på egen semester och har frågor om din resebokning kan du kontakta vår kundtjänst. Om du är på en Longitours paketresa i Turkiet sommaren 2024 kan du nå vår engelsktalande guide på destinationen eller så kan du kontakta vår kundtjänst.

Kan jag göra ändringar i min resebokning och vad kostar ändringarna?

Resa med charterflyg

Resenären har rätt att ändra avresedatum, resmål eller hotell senast 45 dagar före resans början genom att betala kontorskostnaderna utöver eventuell prisskillnad mellan den ursprungliga och den nya resan. Efterföljande ändringar behandlas som en avbokning av resan och en ny bokning, och ändringar är föremål för våra gällande avbokningsvillkor.

Resa med paketresa med reguljärlyg

När det gäller paketresor som genomförs med reguljärflyg så styrs ändringen av kostnader tillhörande flyg och hotellets regler, vi förfrågan tar du kontakt med vår kundtjänst.

Behöver jag ringa Longitours om jag vill göra ändringar i min bokning?

Beror på situationen. Du kan själv göra ändringarna direkt på vår hemsida genom att logga in på ditt eget konto, det beror på om paketet ingår med ett reguljärflyg och antal dagar innan avresa. Naturligtvis kan du också alltid kontakta vår kundtjänst.

Namnbyte för min bokningen?

På charterflyg är tilläggsavgiften för namnbyte 500:-/person. På reguljärflyg är avgiften för namnbytet ifrån Longitours 200 :-/person + faktiska flygbolagskostnader.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med min resa?

Om du fortfarande är på destinationen och du inte är nöjd med något, vänligen kontakta alltid vår destinationspersonal först så att de kan hjälpa dig och försöka rätta till det eventuella felet omedelbart.

Om det inte finns några guidetjänster på destinationen, kontakta vår kundtjänst. Om du är på en destination där det inte finns möjlighet till kontakt, vänligen kontakta vår kundtjänst. Om ärendet gäller en sjukdom, skada eller inbrott, kommer vi att hänvisa dig till de lokala myndigheterna och ditt försäkringsbolag.

Jag hittade ett fel på Longitours webbplats eller så fungerar någon del inte. Kan jag skicka tips eller feedback om hemsidan?

Självklart! Vi har precis startat vår verksamhet och vi tar gärna emot utvecklingsidéer och framför allt vill vi höra om någon del av vår hemsida inte fungerar. Det är så vi bäst kan utveckla vår verksamhet. Du kan skicka oss dina utvecklingsidéer och feedback genom att maila kundservice@longitours.se.  eller genom att skicka ett meddelande via chatt.