1. AVTALET
1.1 Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte vid avtal om paketresor.
Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen har bekräftat resenärens beställning (bokningsbekräftelse) och resenären inom avtalad tid har betalat överenskommen anmälningsavgift enligt arrangörens anvisningar.Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte vid avtal om paketresor.
1.2
1.2 Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.
1.3
1.3 Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokningstillfället. Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år. Information lämnas vid bokningstillfället.
1.3.1 Resenär som är under 18 år och reser utan målsman ska detta uppges vid bokning och formulär/intyg fyllas i och insändas till Longitours enligt given instruktion för att resan skall kunna genomföras, även detta i samband med bokning av resan. Har man som minderårig inte fyllt i och lämnat ett sådant, korrekt ifyllt intyg och lämnat till Longitours kan heller inte resan genomföras. Resevillkorens avbokningsvillkor tillämpas i sådant fall. Vissa resor kräver även en högre ålder än 18 år, vilket i sådant fall informeras vid bokningstillfället.
1.4
1.4 Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära. Arrangören ska snarast och om möjligt senast 20 dagar före avresan precisera de avgångstider som ska gälla för resan.
1.5
1.5 Arrangören ska lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum..
1.6
1.6 Arrangören ska lämna allmän information om hälsobestämmelser för resmålet.
1.6.1 Som resenär har du ansvar för att hålla dig uppdaterad om vilka hälsobestämmelser som är relevanta för din resa och om särskilda behov som knyter an till det egna hälsotillståndet. Resenären svarar själv för att hålla sig uppdaterad om vilka lagar och regler, seder och bruk som är relevanta för resan. Mer information finns på UD:s reseinformation.
1.7
1.7 Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i paketreseavtalet endast om dessa bokats tillsammans och vid ett och samma tillfälle med de tjänster som ingår i paketresan eller om dessa sålts tillsammans med övriga tjänster för ett totalpris.
1.8
1.8 Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.
1.8.1 Dessa ska vara beskrivna i färdhandlingarna från Longitours för att kunna åberopas.
1.9
1.9 Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.
1.9.1 Vid ändring av felstavat namn för charterflyg, utgår en administrativ kostnad på 200 kronor/person. För reguljära flyg är administrativa kostnaden 200 kronor/person samt den faktiska kostnaden från flygbolaget som varierar mellan olika flygbolag
1.10
1.10 Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.
1.11
1.11 För vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras. Resenären ska i så fall få tydlig information om detta senast vid bokningstillfället. För charterresor gäller följande minsta deltagarantal för att resan ska genomföras: Resan kan komma att ställas in om mindre än 15 % av charterresorna till samma destination är bokade senast 6 månader innan avresa. Resan kan komma att ställas in om mindre än 40 % av charterresorna till samma destination är bokade senast 3 månader innan avresa. Om en resa som ställs in enligt ovan ingår i en serie av resor kan även andra resor som ingår i samma serie komma att ställas in.. Därutöver ska ingen gottgörelse utgå till den som anmält sig till resan.
1.12
1.12 Om flygbiljetter är en del av paketresan, ska dessa användas i korrekt ordningsföljd. Resenären kan således inte använda endast en hemresebiljett när både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka. Utnyttjas inte biljetten från start, avbokas resterande delar.
1.12.1 Endast flyg faller inte under paketreselagen utan är endast en flygburen transport.
1.12.2 En ombokning skall betraktas som en avbokning av ett tidigare bekräftat avtal.
1.12.3 flygbolagets allmänna regler och villkor ingår och är en del av avtalet. I annat fall på respektive flygbolags egen hemsida.
1.12.4 Resenären har inte rätt till återbetalning av outnyttjad resa eller outnyttjade delar av en resa. Om det är möjligt att boka en tur-och-returresa med enbart utnyttja hemresan, och resenären önskar använda denna möjlighet, måste detta noteras på bokningen vid bokningstillfället. Annars kommer resan att avbokas om utresan inte utnyttjas och ingen återbetalning kommer att ske.
2. PRIS OCH BETALNING
2.1 Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter
2.1.1 Till obligatoriska skatter räknas inte eventuella lokala skatter som endast kan påräknas av lokala myndigheter. I sådant fall informeras resenären innan bokningstillfället/eller innan avresan. Skatten kan komma att tas ut på resmålet av exempelvis flygplatsmyndighet, hotell eller liknande beroende av skattens art.
2.2
2.2 Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.
2.2.1 Slutbetalning ska vara Longitours tillhanda senast 21 dagar före avresedagen om inte annat särskilt angivits. När denna betalning fullgörs är Longitours resehandling att betrakta såsom gällande färdhandling. Fullgjord betalning ska kunna styrkas. Har inte full betalning för resan kommit Longitours tillhanda senast 21 dagar före avresedagen gäller punkt 3 i resevillkoren angående resenärens rätt till avbeställning av resan. Utebliven betalning är ej att likställa med avbeställning av resan. Vid beställning av resa inom 21 dagar före avresa ska det totala priset för resan betalas omedelbart. Erläggs inte slutbetalning omedelbart efter inbokningstillfället äger Longitours Sweden AB rätt att häva avtalet, dvs. avboka resan.
Anmälningsavgiften skall vara Longitours tillhanda senast 5 dagar efter bokning av resepaket. För paketresor med reguljärflyg skall flygkostnad, hotell och övriga kostnader betalas direkt vid beställning och erhållen faktura. 2.2.2 Betalningsvillkoren kan skilja sig åt mellan paketresor med charter- eller reguljärflyg och/eller biljettyp och ges i sådant fall innan avtal ingås. 2.2.3 För resenär som väljer att motta sin bokningsbekräftelse och biljett via post eller som inte anger sin e-mailadress vid bokningstillfället tillkommer en faktureringsavgift på 250 kr. 2.3 Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.2.3
2.4
2.4 Om kunden inte betalar paketets pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning.
2.5
2.5 Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering för två personer i delat dubbelrum. Vid inkvartering för endast en person i dubbelrum eller större rum avsett för fler boende än en, har arrangören rätt att ta ut en tilläggsavgift.
2.5.1 Om en eller fler personer avbeställer från ett sällskap, som bokat sin resa med gemensamt boende, har Longitours rätt att debitera tombäddstillägg. (Gäller om det ej finns möjlighet att byta inkvartering).
2.6
2.6 Arrangören är vidare skyldig att informera resenären om eventuella kostnader som kan tillkomma.
3. RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING
3.1
3.1 Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter
3.1.1 Om avtalet ändras av resenären som exempelvis ändrad avreseort, avresedag, reslängd eller hotellbyte räknas detta som en avbokning och en nybokning enligt vid ombokningstillfällets gällande pris. Ombokningsavgift tas ut i enlighet med gällande villkor för avbeställning. För resenärer som tecknat Longiytours Av- och Ombokningsskydd gäller villkoren för dessa. Vanligtvis är det inte möjligt att ändra/boka om en paketresa med reguljärflyg då de flesta biljetter ej är ombokningsbara. Om möjlighet finns tas en serviceavgift på 450:- per ombokning ut förutom den kostnad respektive flygbolag i sådant fall fastställer för förändringen/ombokningen.
3.1.2 Vid ändring av felstavat namn för paketresa med charterflyg utgår en serviceavgift på 200:- per person. Gäller förändringen paketresa med reguljärflyg är serviceavgiften 450:- per person samt kostnad som respektive flygbolag fastställer, förutsatt att flygbolaget godkänner förändringen.
3.2
3.2 Charterflyg - Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen.
Arrangören kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några standardiserade avbeställningsavgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.
3.2.1 Vid avbeställning tidigare än 21 dagar före avresan ska resenären erlägga anmälningsavgiften i avbokningskostnad.
3.2.2 Vid avbeställning därefter, men tidigare än 14 dagar före avresan, ska resenären erlägga 25 % av resans pris, dock lägst anmälningsavgiften.
3.2.3 Sker avbeställning därefter, men tidigare än 8 dagar före avresan, ska resenären erlägga 50 % av resans pris, dock lägst anmälningsavgiften.
3.2.4 Sker avbeställningen 8 dagar före avresan, eller därefter, ska resenären betala 100% av resans pris.
3.2.5 Sker ingen avbeställning och/eller infinner sig ej resenären på för avresan angiven tid och plats eller kan denne icke deltaga eller fullfölja resan pga. att denne saknar inför resan nödvändiga dokument, giltigt pass, nödvändiga aviseringar etc., äger Longitours rätt att tillgodoräkna sig det totala priset för resan.
3.2.6 Avbeställning ska göras omedelbart då hinder för resa uppkommer genom att kontakta Longitours per telefon 0771 – XX 12 12. Av resenären gjord avbeställning ska ha ansetts ägt rum vid den tidpunkt då meddelandet om avbeställningen kommit Longitours tillhanda.
3.2.7 För resor med reguljärflyg gäller särskilda regler vid avbeställning. Flygbiljetten, skatter och avgifter återbetalas i regel aldrig.
3.2.7.1 De reguljära flygbolagen kräver att arrangören ställer ut flygbiljetter i god tid före avgång vid bokning som innebär att när flygbiljetten har bekräftats av flygbolaget har arrangören en ekonomisk skyldighet. Om resenären avbokar resan efter att flygbiljetten har ställts ut debiteras resenären en avgift motsvarande det belopp som ska betalas till flygbolaget samt en avbokningskostnad på 500:- per bokning samt de ytterligare kostnader som omfattas av bokningen som hotellkostnader m.m.
3.2.8 Kostnad för tilläggsarrangemang (t.ex. temaveckor, aktiviteter, hyrbil, el. dyl.), som bokats genom Longitours och som sammanhänger med resan, återbetalas enbart om avbeställning sker senast 14 dagar före avresan.
3.2.9 Efter avbeställning ska belopp som resenären har tillgodo enligt ovan återbetalas utan dröjsmål, dock senast 14 dagar efter avbeställningen.
3.2.10 Återbetalning vid avbeställning sker i förekommande fall till huvudresenären.
3.2.11 Longitours äger rätt att debitera en ändringsavgift om 300 kronor för administrativa merkostnader i samband med var typ av ändring i av resenär gjord bokning samt återbetalning som inte beror på fel från Longitourss sida.
4. RESENÄRERNS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET
4.1
4.1 Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag eller annan som arrangören anlitat enligt gällande regler ska godta byte av resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.
4.2
4.2 Arrangören får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte överstiga kostnaderna som överlåtelsen medför för arrangören. Arrangören ska visa hur kostnaden beräknats
4.2.1 Avgiften vid överlåtelse av charterresor är 500 kronor/person. Reguljärflygbiljetter är inte möjliga att överlåta, förutom när det tillåts av reguljärflygbolagen. Longitours förbehåller sig rätten att debitera den faktiska kostnaden för överlåtelsen enligt respektive reguljärflygbolags villkor samt en för Longitours skälig administrationsavgift.
4.3
4.3 Överlåtaren och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för de extra kostnaderna som överlåtelsen medför.
5. ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN
5.1 Ändring av avtalsvillkor
5.1 Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar kunden om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av flygtider, har kunden inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av paketet ska kunden, om möjligt, erbjudas ett alternativt paket eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.
5.1.1 Eventuella ändringar meddelas per telefon, e-post, brev eller SMS till Huvudresenären som genom avtalet förbinder sig att underrätta övriga resenärer på bokningen om aktuell förändring. Det är därför särskilt viktigt att de uppgifter som lämnas är korrekta och uppdateras för det fall detta är aktuellt innan tiden för avresan.
5.1.2 Om resenären önskar utnyttja sin rätt att frånträda avtalet pga väsentliga ändringar av flygtider ska meddelande om detta lämnas till Longitours inom skälig tid från det att resenären fått information om de ändrade avgångstiderna. En tidtabelländring på upp till 8 timmar anses utgöra en mindre förändring av tidtabell och anses därför inte vara av väsentlig betydelse.
5.2 Ändring av priset
5.2.1 Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter och offentliga avgifter eller valutakurser.
5.2.2 Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.
5.2.3 Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt minst 100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för faktiska administrativa kostnader.
5.2.4 Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.
5.2.5 Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen.
5.2.6 Arrangören kan i sina särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall behöver arrangören inte heller sänka priset enligt.
5.3 Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift
5.3.1 Om resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid från det att arrangören informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet.
5.3.2 Om paketreseavtalet sägs upp ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet sades upp återbetala hela resans pris.
5.4 Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser
5.4.1 Både arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av 5.3.2.
5.4.2 Kunden har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.
5.4.3 För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. Från och med 14 dagar innan avresa är en gällande avrådan från UD grund för uppsägning om avrådan omfattar tidpunkten för resenärens resa. En gällande avrådan från UD ska också anses utgöra grund för uppsägning om det i annat fall står klart att de omständigheter som ligger till grund för avrådan påverkar eller kommer att påverka resmålet vid tidpunkten för resenärens resa.
6. ARRANGÖRENS ANSVAR FÖR PAKETRESANS GENOMFÖRANDE
6.1 Bristande genomförande
6.1 Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid. Arrangören är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om arrangören inte avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.1.1 Resenären har inte rätt till skadestånd, om arrangören visar att felet beror på ett hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
6.2 Väsentliga fel
6.2.1 Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören om möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.
6.2.2 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2.3 Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2.4 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om kunden har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1, eller om kunden har sagt upp avtalet enligt 6.2.3 har kunden rätt till likvärdig hemtransport utan onödigt dröjsmål och utan extra kostnad om paketet innefattar transport och kunden befinner sig på resmålet.
7. OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND
7.1
7.1 Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på kunden.
7.2
7.2 Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.
7.3
7.3 Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
7.4
7.4 Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären inom en i avtalet angiven tid skriftligen underrättas om att resan ställts in. Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast.- 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
- 7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar
- 48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar
7.5
7.5 Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada. Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan.
7.6
7.6 Om inte annan begränsning följer av paketreselagen eller annan tvingande lagstiftning är arrangörens ansvar för skada begränsad till tre gånger paketresans pris. Denna begränsning gäller dock inte vid personskada eller vid skada som orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet.
8. REKLAMATION
8.1
8.1 Resenären får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inom skälig tid efter det att denne märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta ska ske snarast och om möjligt på resmålet. Vid fastställande av eventuellt prisavdrag eller ersättning för skador beaktas den tidpunkt då resenären reklamerat om ett sådant meddelande hade inneburit att arrangören kunde ha avhjälpt felet.
8.1.1 Reklamation som inte lösts på resmålet ska ske skriftligen och vara Longitours tillhanda senast en månad efter hemkomst från resan.
8.2
8.2 Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
9. RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN
9.1 Arrangörens anvisningar
9.1 Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.
9.2 Resenärens ansvar för skada
9.2 Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.
9.3 Resenärens ansvar för formalitetera
9.3.1 Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.
9.3.2 Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster ha avslutat check-in i enlighet med resplan eller annan anvisning från arrangören eller transportören.
9.3 Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.
9.3.4 Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.
9.4 Avvikande från arrangemanget
9.4.1 Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.
9.4.2 Resenär som avviker enligt punkt 9.4 erhåller ingen återbetalning av de delar av paketet som inte utnyttjats.
10. ARRANGÖRENS SKYLDIGHET ATT TILLHANDAHÅLLA ASSISTANS
10.1 Arrangörens anvisningar
10.1 Om resenären befinner sig i svårigheter under resan är arrangören skyldig att utan onödigt dröjsmål ge lämplig hjälp. Sådan hjälp kan till exempel vara information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt stöd. Arrangören har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan hjälp om situationen orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet från resenärens sida.
10.1.2 Vid eventuell sjukdom under resan åligger det resenären att själv bestrida alla kostnader i samband med sjukdomen såsom kostnader för eventuell läkarvård, sjukhusvistelse, särskild hemtransport etc. Resenär som är medveten om att hans hälsotillstånd inte är gott, är skyldig att före beställning av resan konsultera läkare, och resenären deltar i resan på eget ansvar.
11. TVISTLÖSNING
11.1 Arrangörens anvisningar
11.1 Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, arn.se. eller av allmän domstol. En tvist kan även prövas via EU-kommissionens onlineplattform: europa.eu/odr. .
12. BAGAGE/RESENÄRENS PERSONLIGA TILLHÖRIGHETER
12.1
12.1 Bagagevikten inklusive handbagagevikt är begränsad. För närmare upplysning om vad som gäller för just din resa se resebeviset. Kostnad för övervikt debiteras direkt vid avresan på flygplatsen i enlighet med aktuellt flygbolags vid varje tillfälle gällande prislista.
12.2
12.2 Försenat, ej levererat eller skadat bagage. För det fall att av resenären incheckat bagage försenas, ej levereras eller skadas ska resenären upprätta en rapport (vid flygresor en s.k. PIR-rapport) om det inträffade hos det aktuella flygbolaget ansvariga servicbolag.
13. FÖRBEHÅLL OCH ÄNDRINGAR
13.1
13.1 Longitours förbehåller rätten att innan avtal träffas med resenären vidta ändringar av lämnade uppgifter och av de avtalsvillkor som gäller för resan, och reserverar för eventuella tryck- och korrekturfel.